Welkom

Misschien ken ik je, misschien ook (nog) niet... Feit is dat je op de één of andere manier mijn blog gevonden hebt.
In 2011 verhuisden mijn man en ik met onze zoontjes vanuit België naar een compound in Al Jubail Industrial City in Saoedi-Arabië. In september 2014 verhuisden we naar Bahrein. Tijdens die periode in het Midden-Oosten hield ik deze blog bij.
Intussen zijn we sinds de zomer van 2018 teruggekeerd naar België. Ik ben toen een hele nieuwe weg ingeslagen en startte een eigen praktijk als balanscoach.

Woestijnmama

woensdag 14 maart 2012

Zeg niet te gauw, 't is weer een vrouw...

Zeg niet te gauw, 't is weer een vrouw... een volkswijsheid van bij ons die hier in Saoedi pas echt zijn volledige betekenis krijgt. En dan heb ik het natuurlijk over het fameuze autorijden, dat hier voor vrouwen niet toegelaten is. Want neem het van mij aan, al dat testosteron op de baan, ik ben er écht waar geen fan van! En jammer genoeg bevestigen de harde cijfers dat gevoel: Saoedi-Arabië is een van de landen waar de meeste auto-ongelukken gebeuren over heel de wereld. Heel defensief rijden is de boodschap, dus, want je moet hier werkelijk op alles voorbereid zijn. Even een greep uit wat je in het Saoedische verkeer kan verwachten:

Middenbandrijden is hier heel normaal: vrachtwagens rijden rechts en personenwagens op de midden- en linkerrijstrook. Ok, niet zo wereldschokkend misschien, maar als de auto's de rechterrijstrook wel vrolijk beginnen gebruiken om langs rechts in te halen, frons je toch even je wenkbrauwen.
Herinner je je de discussie bij ons nog over fietsers die door het rood zouden mogen rijden om rechtsaf te slaan? Dat zou hier zelfs geen issue zijn, want zelfs auto's doen dat hier gewoon.
Sta je aan het rood te wachten? Even voor het licht op groen staat, begint men achter jou al snel te toeteren. Niet om je op te jagen of om de eigen frustratie te ventileren... neen, gewoon, een kwestie van je alert te houden :-).
Ben je rustig op de linkerrijstrook een andere auto aan het inhalen? Als achter jou een snelheidsduivel aankomt, begint die al van op heel grote afstand met de lichten te knipperen. Nogmaals, dat is niet -zoals bij ons- een teken van agressie, maar gewoon, een signaal: aan de kant, ik kom eraan en ben niet van plan veel te vertragen. Of nog beter, vaak betekent het gewoon: schuif een beetje op, ik kan er nog wel tussen. Onderstaande foto illustreert wat ik bedoel: sommige auto's lijken soms rakelings langs je heen te scheuren (mijn excuses voor de slechte kwalitiet :-)...).


De wagen op de linkerrijstrook rijdt naast de volle, gele lijn... een erg smalle strook waar je strikt genomen dus niet hoort te rijden, maar ja, Allah zal het zo gewild hebben...

Enfin, zoals ik al zei: defensief rijden is de boodschap en mag ik even heel eerlijk zijn? Ik ben blij dat ik me niet achter het stuur moet wagen tussen al die gevaartes. Ik denk dat je écht wat meer testosteron in je bloed moet hebben om in dit soort verkeer staande te blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten