Welkom

Misschien ken ik je, misschien ook (nog) niet... Feit is dat je op de één of andere manier mijn blog gevonden hebt.
In 2011 verhuisden mijn man en ik met onze zoontjes vanuit België naar een compound in Al Jubail Industrial City in Saoedi-Arabië. In september 2014 verhuisden we naar Bahrein. Tijdens die periode in het Midden-Oosten hield ik deze blog bij.
Intussen zijn we sinds de zomer van 2018 teruggekeerd naar België. Ik ben toen een hele nieuwe weg ingeslagen en startte een eigen praktijk als balanscoach.

Woestijnmama

zondag 25 maart 2012

Regen en zandstormen !!!

Wie dacht dat ik hier in Saoedi elke dag uren als een pannenkoek in de zon lag te bakken, wel, think again! Niet dat zo in de zon liggen aan mij besteed is, en niet dat mijn 2 deugnietjes mij dat zouden laten doen... Maar om heel eerlijk te zijn, het weer is er nog maar zelden naar geweest. Niet dat ik klaag hoor, want al sinds onze aankomst half februari hebben we geen jas meer aangeraakt. En ik heb met de mannen al een aantal keren heerlijk op het strand, in de tuin en op de speeltuin gezeten (ja, je mag nu jaloers worden ;-)))).


Maar tussen deze korte opspelingen van hitte (met temperaturen boven de 30 graden) door, hebben we hier al zowat alles gezien: bewolkt, regen, wind en ja... de fameuze zandstormen natuurlijk. Niet uitzonderlijk voor de tijd van het jaar, alhoewel het exemplaar van vorige week het openbaar leven hier toch zwaar in de war heeft gestuurd. Want een zandstorm is niet -zoals ik met mijn Belgenkopje dacht- een hoop snijdend zand dat in je ogen vliegt en in je huid snijdt. Je kan het beter vergelijken met een enorme stofwolk die ontstaat door de hevig waaiende wind. Overal komt dat stof dan ook binnengekropen: zelfs ondanks het gesloten houden van ramen en deuren vind je in huis op de gekste plaatsen hopen stof. Of als je zoals ik de buggy buiten laat staan op zo een moment, kan je die de dag erna natuurlijk gaan zoeken onder een dikke beige laag.
Maar zoals ik al zei, was het dit jaar zo erg dat scholen gesloten werden, dat het verkeer danig in de war werd gestuurd (wegens de zeer beperkte zichtbaarheid) en dat de ziekenhuizen overrompeld werden door mensen met ademhalingsmoeilijkheden. Hm, dus ook hier lijkt er toch een en ander aan de hand met het klimaat. Maar volgens de krant zou deze kwakkelperiode van extreem hevige zandstormen, afgewisseld met regen (al 3 dagen sinds ik hier ben hoewel de statistieken spreken van 1 dag per jaar!), bewolking, extreme koude (het is te zeggen: 18 graden :-)) en hittesteekjes binnenkort plots voorbij zijn om nog maar één ding achter te laten: extreme hitte. Ik durf bijna niet zeggen dat ik daarnaar uitkijk want ik vrees dat ik nog lelijk zal schrikken van hoe een vochtige 40 graden voelt. Wordt ongetwijfeld vervolgd!


Hier in Saudi (bijna) het achtste wereldwonder: regen op ons terras! Pittig detail: men is hier écht niet voorzien op regen. Huizen hebben geen dakgoten en straten zijn hier meteen half overstroomd wegens het ontbreken van rioolputten...

2 opmerkingen:

  1. Bereid je maar eerder voor op een vochtige 50 graden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm inderdaad daar zeg je wat... denk dat ik nog in de ontkenningsfase zit ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen